درباره پلتفرم زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین و چالشهای آن
زنجیره تأمین، به شبکهای غیرخطی از جریانهای کالا، پول و اطلاعات گفته میشود که در آن، مواد اولیه به صورت زنجیرهوار وارد فرایند تولید میشود و پس از تولید و تردد کالاهای واسطهای، به تولید محصولی نهایی و عرضه آن به مشتریان میانجامد.
بر این پایه، مدیریت زنجیره تأمین یا Supply Chain Management که اختصارا SCMخوانده میشود، اداره فرایند تأمین مواد اولیه و دیگر ملزوماتی را برعهده دارد که مورد نیاز بنگاههای صنعتی و بازرگانی برای تولید و ارایه محصولات و خدمات به مشتریان است. مدیریت زنجیره تأمین، تأثیر بهسزایی در قیمت تمام شده محصولات دارد و بهبود فرایندهای آن، در صدر مسایل صنعت و تجارت است؛ خصوصا که این فرایندها پس از پاندمی کوید۱۹ با چالشهای متعددی در سطح جهان روبرو بودهاند.
برپایه مطالعات موجود، مدیریت زنجیره تأمین در ایران دستکم با ۱۰ چالش روبروست که فهرستوار عبارتاند از:
- عدم ثبات ضوابط بالا دستی؛
- تأمین سرمایه در گردش؛
- انتقالات ارزی؛
- تأمین بهینه مواد اولیه؛
- قیمتگذاری دستوری؛
- ایفای تعهدات قراردادی؛
- لجستیک عام؛
- هزینههای سربار تولید؛
- چالشهای مالیاتی و کسب بازارهای صادراتی؛
در این میان، تأمین منابع مالی برای فرآیندهای تأمین و تولید، چالش مهمی در مدیریت زنجیره تأمین، چه در ایران و چه در سطح جهان محسوب میشود.
مقاله مرتبط: چالش های زنجیره تامین
پلتفرم زنجیره تأمین
چیرگی بر چالشهای زنجیره تأمین، افزون بر SCM نیازمند برنامهریزی منابع سازمانی یا ERP (Enterprise resource planning) است. این دو مقوله در مسیر تأمین سرمایه در گردش و نیز دسترسی به بازارهای گستردهتر بهمنظور خرید و فروش محصولات بسیار راهگشا هستند.
پلتفرم زنجیره تأمین که توسط «شرکت توسعه تجارت الکترونیک الفت» طراحی شده است، راهکارهای هوشمندی را در حوزه زنجیره تأمین در اختیار طیف وسیعی از کسبوکارها قرار میدهد تا ارتباط مستقیمی میان عرضهکنندگان و متقاضیان کالاها و خدمات برقرار شود.
این پلتفرم دارای چهار ماژول اصلی است:
۱. بازارگاه Market Place
۲. پلتفرم معاملات B2B
۳. تأمین مالی زنجیرهای SCF
۴. مدیریت زنجیره تأمین SCM
در گام نخست، بنگاههای اقتصادی مجاز (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد اقتصادی هستند)، در پلتفرم زنجیره تأمین ثبتنام و با تکمیل فرمهای مربوط به معرفی کامل بنگاه، پنل اختصاصی خود را ایجاد میکنند. بدین ترتیب، به بازار عمدهفروشی بزرگی دسترسی پیدا میکنند که در بستری الکترونیکی، خدمات گستردهای را به آنان ارایه میدهد و میتوانند همه مراحل داد و ستد را از شناسایی تا دریافت محصول به شرح زیر انجام دهند:
۱. شناسایی محصولات و خدمات مورد نیاز و عرضهکنندگان آنها
۲. مقایسه قیمتها و شرایط عرضه بهمنظور انتخاب بهترین محصول، بهترین فروشنده و مناسبترین شرایط
۳. معرفی و عرضه کالا و خدمات به متقاضیان
۴. توافق با خریداران و فروشندگان و ایجاد پیش فاکتور الکترونیکی هوشمند
۵. تولید سند تجاری مورد توافق طرفین (فاکتور الکترونیکی یا قرارداد دیجیتال) با امکان امضای دیجیتال آن
۶. انجام مبادلات مالی بر بستر کیف پول اختصاصی
۷. تأمین مالی مبادلات از طریق انواع ابزارهای بانکی (تسهیلات و تعهدات) یا غیربانکی
۸. برخورداری از سایر خدمات مورد نیاز شامل حمل و نقل، تخلیه و بارگیری، بیمه، نظارت و بازرسی و از این قبیل
این پلتفرم که در نوع خود در ایران منحصر به فرد است، تمامی مصوبات و آیین نامه ها و قوانین مربوطه را برای حمایت و حفاظت از کنشگران حوزه صنعت پوشش داده تا از هر امکانی که در کشور ایجاد شده است، در راستای رفع موانع و چالش های تولید، استفاده نماید.